הלוואות – כדאי או לא כדאי?

הכלכלנים המומחים ביותר וכל הסטטיסטיקות האפשריות מראות כי הלוואות אינן דרך מומלצת כדי להתמודד עם בעיה כלכלית. יחד עם זאת, סטטיסטיקה לחוד ומציאות לחוד. והמציאות הכלכלית בימינו היא נושכת. לעתים אין ברירה, ואם לא יינתנו הלוואות לעסק, או לאדם פרטי, הוא ייקלע למצוקה של ממש. נשאלת השאלה, היכן וכיצד לעשות את זה.

אם אין מנוס, לוקחים הלוואה

הלוואות היום ניתנות במגוון אפשרויות, המקלות על הלווה. אם בעבר היה שמור תחום זה לבנקים בלבד, הרי שהיום השתנתה התמונה, וניתן לקחת הלוואות ממגוון גופים, הנקראות הלוואות חוץ בנקאיות, כלומר -הלוואות שאינן ניתנות דרך הבנק. הגופים הבולטים למתן הלוואות חוץ בנקאיות הינם חברות מימון פרטיות, חברות כרטיסי האשראי וגופים פיננסיים נוספים כגון חברות ביטוח, שם ניתן לקבל הלוואות כנגד שיעבוד פוליסת ביטוח/ קופה/ קרן, למשל קופות גמל או קרנות השתלמות.

ישנם כמה יתרונות בלקיחת הלוואות מגופים אלו, שאינם בנק. ברובם הליך קבלת ההלוואה הוא מהיר ואינו מצריך בערבים. חברות האשראי למשל מסתפקות באישור טלפוני בלבד, ומזינות את ההלוואה בתוך שלושה ימי עסקים. הלוואות שניתנות לעסקים למשל, אף הן ניתנות במסלולים מיוחדים ולעתים אפילו עם הטבות יוצאות דופן, כמו הלוואות של קרנות מיוחדות לעסקים קטנים ובינוניים, או קרנות שהן בערבות המדינה, המעודדת יוזמה של עסקים ומסייעת להם בקבלת הלוואות בתנאים מועדפים.

לא בכל מחיר

כאמור, מומלץ שלא לקחת הלוואות מאחר וכל הלוואה היא עוד התחייבות כלכלית אשר יש להחזיר אותה, במקודם או במאוחר. מומלץ ללמוד להתנהל עם ההכנסות הקיימות ולנסות להפחית בהוצאות. יחד עם זאת, מספיק שיש מקרה בלתי צפוי, כמו טיפול שיניים יקר, חתונת הבת או הבן, שיפוץ דחוף בבית וכדומה, כדי שיהיה צורך בסכום כספי ומייד. גם עסקים רבים המעוניינים להתרחב, להשקיע בפרסום או לרכוש ציד לעסק, זקוקים לעיתים לסיוע שכזה, אשר יאפשר להם להעלות את העסק מדרגה ולשדרג אותו.

במקרים אלו, חשוב להתייעץ עם גורמים מומחים כמו יועצי הלוואות, לערוך סקר קצר ולהבין את המשמעות המלאה של לקיחת הלוואות, אם מהבנק ואם מחוצה לו, במה כרוכה ההלוואה, מה סכום ההחזר החודשי ולכמה זמן ניתן לפרוס אותה.

דברו איתנו